klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Thursday, May 5, 2011

~~AsAm PeDaS iKaN PaRi dAn SuTuN GoReNg AsAm~~

assalamualaikum.....ni lah menu ieta n family ari ni.....asam pedas ni ieta cedok kat umah mama hawa....tergoda nengok ...tp ieta x guna ayam cam mama wat tu la...ieta ganti ikan pari....memang sedap sangat.....makaceh bebanyak ye mama....resepi ada kt bawah....kepada empunya resepi tu maaf ye...ieta derhaka ckit la......ampun...
sumber dari....http://mama-hawa-nani.blogspot.com/....DAN....http://noorsha.blogspot.com/


Bahan²


1kg ayam\ieta guna ikan pari

25 tangkai cili kering\ieta kurangkan ckit

15 tangkai cili padi\kurang kan ckit

1 biji bawang besar @ 8 biji bawang merah

5 ulas bawang putih

2 cm halia

2 cm kunyit hidup\ieta guna kunyit serbuk je

2 batang serai

2 cm belacan

3-4 batang bunga kantan - belah 2 setiap satu


secekak daun kesum- nak letak lebih lagi sedap

2 biji tomato\x letak pun..

segenggam asam jawa

1.5 - 2 liter air - bergantung pada tahap kepekatan yang diingini

garam secukup rasa

gula secukup rasa


Cara²



1. Blend cili kering, cili api, bawang besar @ bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup, serai dan belacan dengan sedikit air. ketepikan.

2.tumis bahan yang telah di blend tadi hingga garing.

3.masukkan ayam yang telah dipotong dan dibersihkan terlebih dahulu.. kacau seketika

4.ramas asam jawa dengan semangkuk air hingga menjadi pes. curah kedalam periuk tadi.

5. masukan air yang selebihnya, kacau rata.

6. bila hampir empuk, msaukkan daun kesum dan bunga kantan dan tomato. kacau lagi.

7. perasakan dengan garam dan gula. rasa apa yang kurang dan tambah apa yang patut

selamat mencuba!~



sotong goreng asam

2 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ieta..apa kabar?windunya ngan ietaaaaaa!!dah tgk tak gambar baby baru k.atie???hihi

PUTERA2PUTERI said...

waalaikumsalam akak...ieta n family kureng chat ckit la.....batuk2...ieta pun winduuuuu sesangat...dh nengok dh...comey la...geram betoi la.....