klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Friday, December 31, 2010

~~JoM KiTa PeKeNa LoMpAnG~~

salam....ari ni kt sek SKBTM ada oreintasi palajar2 tahun 1....termasuk la abg ngah...punya x sabaq la nk p....padahal perjumpaan tu start koi 8.30am....tp boss kluaq awai ckit cozz nk beli paper du...dia dh kalut dah....kata org msti dah ramai....berbalik pada tajuk..... ptng td dok belek2 lam kabinet ternmpak la tepung beras...pikiaq punya pikiaq...maka terjadi la lompang........1st time wat ni...alhamdulilah menjadi dengan eloknya[wah puji diri sendiri lak]heheheh..tp ank2 x berapa suka....tp apa yg penting ieta sukaa.....heheheh...k lah...layan je la lompang tu no...nk gi wat ayaq sat..kang tercekek lak heheheheh..pilih je la nk yg atas atau yg bawah..jemput semua...........



~~ReSePi kUiH LoMpAnG~~
[MAAF YE DH X INGAT LA RESEPI NI DARI SIAPA EMPUNYA...]
bahan2...
* 2 1\2 cawan tepung beras
* 1\2 cawan tepung ubi
* 1 cawan gula merah\klu nk kurang manis..leh kurangkan..
* 1 suduteh air kapur@air mawar\ieta guna air kapur je
* 4 cawan air[2 cwn di masak dengan gula merah\2 cwn lg campur dengan tepung]
* sedikit nyoq yg digaul bersama garam.....

cara2nya:
1.satukan tepung beras dan tepung ubi...gaulkan bersama 2 cawan air...
2.masak gula bersama 2 cawan air sehingga mendidih...apabila sejuk tapis
3.masukkan air gula ke dalam adunan tepung tadi...gaul sehingga sebati dan tapiskan...
4.masukan air kapur@air mawar...gaul sebati\klu nk senang masa nk masukan ke dalam acuan..leh la buh dlm jug....
5.panaskan kukusan....bila air mendidih..masukan acuan ke dalam kukus selama 5 minit...
6.last masukan adunan tepung td....kukus selama 20@30 minit...
7.bila dah sejuk leha la buh nyoq....dan makan.....
~~SeLaMaT MeMcuBa~~

2 comments:

Citarasa Rinduan said...

salam..

sedapnya kuih lompang nie..
ayu tak reti buat..
nak cuba lah satu hari
thanks berkongsi resepi

salam tahun baru 2011

PUTERA2PUTERI said...

salam ayu...
ieta pun ni baru 1st time wat la...alhamdulilah sekbek jadi.....cuba la ...selamat mencuba.....selamat tahun baru 2011