klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Sunday, January 9, 2011

~~KoPoK GuNTiNg KaK WaTiE~~

salam dan selamat petang semua kawan2......semalam sek cuti so...inilah keja ieta ngan ank2...lgpun anak2 memang suka bangat....oleh kerana semlm malas sangat nak updet blog...so ari ni baru wat N3 sai kopok ni...ni pun dah tinggai ckit je lagi.....memang dah jadi peberet ank2 la....empunya resepi x lain dan x bukan....KAK WATIE....kira dah x ingat dah la yg keberapa kalinya ieta wat guna resepi ni.....pa pun jutaan terima kasih bebanyak kat KAK watie.....halalkan lah ye......oppp lp la pulak....ampun no ieta ubah ckit nama dah resepinya....
sesapa yg nk cuba wat kopok gunting ni...resepi ada dibawah...


kopok gunting aka kuih gunting[kak watie]
BAHAN2,......
1.1 cawan tepung gandum
2.4 tangkai cili kering[dikisar jadi sebuk]
3.1 sudu besar udang kering[dikisar jadi serbuk]ieta x bubuh pun cozz x dak stok
4.1\2 sudu kecil jintan manis[dikisar jadi serbuk]
5.1\2 sudu kecil jintan putih[dkisar jadi serbuk]
6. secubit garam
7.1 sudu besar minyak masak\ieta guna mentega di cairkan
8.sedikit daun kari untuk gorengan

CARA2....
blend bahan2 untuk menjadi sebuk.masukkan kedalam tepung
masukkan garam,dan minyak,gaulkan....
masukkan air sedikit demi sedikit sampai menjadi doh...macam nak buat kulit karipap tu...
bulat bola2 kecil supaya senang nak canai...canai nipis2 dan gunting panjang2....tabur tepung agar permukaan tidak melekat.....selepas itu boleh la terus menggoreng.....apabila separuh masak masukkan daun kari.....dah siap....
~~SELAMAT MENCUBA~~

7 comments:

LyanaSyaZam said...

amboi x antaq mai sikit pun...

PUTERA2PUTERI said...

bukan x mau antaq la....x sempat nk goreng....masak je..makan...

HaSue said...

salam kak ieta..i miss uuuu..hehee..
tetiba jek nk mkn kopok gunting tgk akak buat nih...ada buat kuih siput skali x kak?hihi

PUTERA2PUTERI said...

salam sue....i misss u 2,3,4,5,6...bla.bla.bla...le moh la join akak sekali...oppp sue x leh makan lg kot....tungguuuuuuuuuuuuu......kuih siput x dak la sue....acuan x dak...heheheheh

PUTERA2PUTERI said...

salam sue....i misss u 2,3,4,5,6...bla.bla.bla...le moh la join akak sekali...oppp sue x leh makan lg kot....tungguuuuuuuuuuuuu......kuih siput x dak la sue....acuan x dak...heheheheh

k-ghie said...

kopok lam gambar ni sedap kalau tuan dia mai anta kat perlis...
aahahaha

PUTERA2PUTERI said...

oooo klu x gi anto kt perlis x sodap ko k-ghie...heheheh...dah anto la td...mungkin terlepas sampai thailand kot....