klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Friday, February 5, 2010

cendol la pulak ......

salam kawan2......
mmm sesapa nk pekena cendol tu mai cepat....kang bila dah abis...jangan dok nyesal lak tau......fuhhh pekena cendol ni time panas2 gini...sedap woooooooooooooo...tp tu la ...klu ada pulut dan kacang merah....lg la terangkat no......ok lah.....jom layan apa yg ada no.......cepat..cepat...nnti abis.......

cendol homemade tau......hehehe nengok pelbagai bentuk yg ada kan....hemtam je la..janji masyuk mulut ..dan kenyang.....

3 serangkai yg wajib kena ada bila nk makan cendol ni.....

ha yg ni dah siap.....sapa nk dulu angkat tangan.........
sesapa yg terasa nk wat tu...disini ieta letakan resepinya.....resepi ni ieta cedok dari MYR[empunya siti mariam]maap ieta copy ye...halalkan lah ye
Bahan-bahan ( 4-5 orang )
1 cawan tepung beras
3 cawan air pandan
secubit garam
1 sudu kecil air kapur
sedikit pewarna hijau (option)
Cara-cara......
masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga kental dan berkilat
kacau selalu supaya tidak hangit
sediakan bekas yang berisi air sejuk
masukkan cendol ke dalam acuan muruku dan tekan ke dalam air sejuk
kalau tak ada acuan muruku tekan di atas senduk yang berlubang
simpan sekali dengan airnya di dalam peti ais....

6 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Wow, cendol homemade! Love sll beli readymade jer! ekee ;)

Watierman, rmanbkr said...

Hello..Ieta..cendol semangkok ais lebey ya!!!

eynda said...

Alahai nampak cendol pulak kat sini...dah le luar tu cuaca panas.... :-)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak,
Buat sendiri baru puas hati..Baru terasa cendolnya..Kalau kat luar, alahaiiiii boleh bilang berapa biji cendol yang ada

: : - LoLLy - : : said...

hi hi dropping by... How are you my friend? have a nice day ya !! :D

nn Zzz....:(

indahhouse said...

salam kak ieta,
pandainya kak buat cendol.. teringat masa bulan pose..