klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Saturday, February 13, 2010

nugget ayam taufu 2 versi.....

salam dan selamat petang wat kawan2 yg kena duduk umah cam ieta....nk wat cam na kan...boss keje...so lepak kt umah ngan ank2 je la.....ok...pg td ieta dah plan nk wat nugget ayam bertaufu ....resepi puan ros kita la...sapa laie....pas je lunch td....bermula la projek ieta bersama putera dan puteri.....pas je mintak izin kt puan punya resepi...kedebuk...kedebak....ktang...ktong.....tadaaaaaaaaaaa.....siap gak akhirnya NUGGER AYAM TAUFU.....mmm memang sedap sangat.....rasa sama yg dok beli tu la.......makaceh yg x terhinggak kepada ros...akak nk mintak c\p resepi lak no.....halalkan ye.....korang layan je lah gambo yg blur tu no...maap ye nk wat cam na kan...nset cap ayam je....
NUGGET AYAM TAUFU
Bahan-bahanya ( kalau nak buat separuh adunan pun boleh)
4 keping daging ayam boneless ( boleh guna bahagian dada atau peha)
2 cawan serbuk roti ( breadcrumbs) ros guna jenis soft breadcrumbs
1/2 biji telur
150 gram taufu ( 1 bekas petak mini taufu) - di Malaysia buleh guna tauhu yang warna putih tu
sedikit garam
lada sulah
2 sudu kecil baking powder ( ni ros saje tambah)
*Untuk Coating*
2 biji telur yang dipukul sedikit menggunakan garpu
3 cawan breadcrumbs

Cara-Caranya
1. Buang kulit pada isi ayam dan potong kecil-kecil, blender isi ayam hingga hancur. Nak guna food processer pun boleh, kalau guna blender tu jangan masukkan isi ayam tu sekali gus ye, masuk sikit-sikit kasi betul-betul hancur.
2. Kemudian masukkan isi ayam yang telah diblender tadi di dalam bekas dan masukkan taufu, baking powder, lada sulah, dan garam, gaul sebati hingga taufu hancur.
3. Kemudian masukkan serbuk roti dan telur, gaul lagi. Selepas itu bentukkan nuggeta ayam mengikut citarasa masing-masing, bentukkan lah bulat ke, lonjong ke bentuk love ke, ikut kerajinan lah,
4. Apabila telah dibentukkan bulat-bulat, leperkan sedikit dan celupkan dengan telur dan salut semula dengan serbuk roti, kalau nak coating tu lebih tebal ulang langkah tadi sekali lagi. Boleh terus di goreng atau di simpan di dalam tempat sejuk beku. Selamat Mencuba.
( ros suke nugget taufu ni sebab rasa rangup di luar dan juicy di dalam dah rasa macam nugget yang jual kat supermaket malaysia tu pulak, hihi).
[sama la ros...kak ieta pun suke gak...betoi tu...ranggup kt luaq..juicy kt dalam..]

ha yg ni le 2 versi tu...hehehehe hantam je la labu....janji sedappppppppppp....kan pa ni kes serbuk roti x cukup la....jd oat je yg ada....


3 comments:

openid said...

Salam Kak Ieta,
Bestnye makan nugget buat sendirik... baru puas hati.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ieta..sht?rajennya buat nugget...anak2 ieta mesti suka ibu depa buat yer....siap nyibuk sama latue..hikhik

LyanaSyaZam said...

ok la tu dah cantik sngt uper naget tu...pas ni nk mkn naget x yah beli dah...buat jer kan...