klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Thursday, July 16, 2009

alahai CEK MEK MOLEK....la pulak

petang tadi tetiba terasa nk cuba wat kuih dr cikct wan kembang lak pulak.....belek punya belek ky MYR...jumpa la......CEK MEK MOLEK[empunya mak yong]nengok lam esbox ubi ada...pa lg jalan le keja wat kuih tu......la senang rupa nya.....bahan2 pun ckit je....tp...tp....heheheh aku nk gelak dulu sat....kalu org kelantan nengok kuih cekmek molek aku sure gelak sampai pocah perut......mau x....kuih tu...yg betoi nya...gula didalam.....tp yg aku wat ...mula2 tu ok la gula buh dalam...tetiba bila goreng je...pecah perut...jd terburai la gula...dan bersalut kt luaq....dah macam kuih keria lak....masa dok buat tu dah rasa ok je...tp bila time goreng je.....pecah perut lak....aku buka api sedehana je......mungkin pas bubuh gula tu aku tutup x rapat kot....mungkin gak bukan org kelantan yg wat kot...heheheheh...tp yg betoinya .....aku x pandai buat kan....hahahhh tu yg betoi sebenaq nya.....ni le 1st time aku buat dan makan kuih tu......apa pun tima kasih bebanyak kt mak yong coz sudi tempek resepi ni kt MYR.....memang sedap sangat....aku wat td dapat 14 biji......dalam 15 minit je ..dah lincin.....sedap sangat......nnti aku nk cuba wat kuih lompat tikam lak......jd layan je gambo dibawah tu....[resepi ada dibawah.....maap mak yong ieta copy no...].
>>>>>CEKMEK MOLEK VERSI PENANG<<<<
Photobucket>>yg ni baru je pas buat bulat2...tp x bapa nk bulat daaa

Photobucket
>>>yg ni lak dah siap..tp tengah tunggu nk goreng je....

Photobucket
>>>ha yg ni mesti korang dah tau kan...jd x yah la aku abaq lagi...

Photobucket
>>>>ha yg ni dah siap...tunggu tok di ngappp je....jemput la rasa....
..



Bahan-bahan ( 12-13 biji )
• 2 cawan ubi keledek(yg telah direbus dan dilecek)
• 1 cawan tepung gandum
• gula
• minyak untuk menggoreng
Cara-cara
1. Gaulkan ubi dengan tepung sehingga jadi doh yang lembut
2. Bahagikan kepada 12 bahagian. Buatkan bentuk bulat.
3. Leperkan doh kecik tadi. Kemudian masukkan 1 sudu kecil gula- kalau tak mahu manis boleh kurangkan sukatannya.
4.
Tutup rapat-rapat supaya gula tak keluar semasa menggoreng. Buatlah bentuk seperti di dalam gambar ini.
5. Panaskan minyak. Goreng dengan api sederhana sehingga masak/perang.

No comments: