klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Wednesday, October 7, 2009

sutun ala_ala nasi kandaq.....


SALAM SEMUA..........
selamat malam no....

WADUH!WADUH!....mlm br leh nenpek n3 ari ni no....ni br berkesempatan ngadap pc....bizi pa tah.....cuaca ari ni alhamdulilah...cerah secerahnya.....ok aku nk cita sat tajuk menu ari ni no.......
resepi ni akak jiran sebelah yg ciptanya.....akak tu bg aku rasa resepi terbaru ciptaannya...tp akak tu guna ayam dan nasi beriani.....aku ubah ckit aku guna sutun dan makan ngan nasi putih bersama sop sayoq campoq dan ikan kering goreng.......ya la bila aku rasa dan cium....x ubah cam kt nasi kandaq lg....jd aku bg la nama ala2 nasi kandaq gitu.....ok ke tajuk tu!!!!!!??????ok la tu.......amboi terlebih sudah no...panjang lak no celoteh aku mlm ni...layan je lah.....ooppp sesapa yg nk cuba resepi ada dibawah no.......




CARA2NYA:
BAHAN2 NYA:

600 grm sotong[dalam 7@8 ekor la]

seinci halia*

sebatang serai*

3@4 cili merah*

5@6 cili kering[klu suka pedas lebihkan no]*

3 ulas bawang putih*

1 ulas bawang besar*

1 camca besar rempah kari daging

garam,gula@ serbuk perasa

CARANYA:

sotong dibersihkan dan dikelar2[klu nk guna ayam pun boleh]
klu ayam gaul dengan garam,kunyit dan sedikit sos tiram dan goreng separuh masak
blend bahan2 yg bertanda* sehingga sebati....
panaskan minyak ...tumiskan bahan2 yg di blend tadi bersama rempah kari....biar sehingga pecah minyak....kemudian masukkan sotong @
ayam yg siap di goreng td......

akhir sekali masukkan garam,gula@ serbuk perasa....sesuaikan rasanya....tuk kuah lak yg sedang2 gitu....tp klu ada yg suka pekat biar lm ckit la.....klu ada yg suka cair ala2 manja gitu
apabila sutun dah masak.....boleh la diangkat......makan bersama nasi putih @ nasi minyak....
**********SELAMAT MENCUBA***********


4 comments:

Watierman said...

Wah..Ieta..dah nak tutup dah kedai nasi kandar kat Simpang Empat...montok2nya sutun mu itu!!!

PUTERA2PUTERI said...

kahkahkah...........kalu tutup ieta lah org pertama yg sedih...huhuhuh....tp pas ni leh buka restron sendiri kot..ya la resepi nasi kandaq dah ada kan....akak ada daging..ieta ada sutun...ok dah tu...

zieha said...

uihhh..lapar plak tgk sutunn teww.. :P
ieta guna serbuk kari apa tewww....?

PUTERA2PUTERI said...

lapaq ka....jemput la jamu mata no...heheheh..ieta guna serbuk kari daging la...