klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Monday, October 12, 2009

kuih lapis la pulak

salam...
jom minum petang ngan kuih lapis lak.....ari ni nape tah terasa lapaq kuih lapis lak.....resepi ni aku cedok dari kak liza...[CARI Makan & resepi]...memang mudah je nk wat...resepi paling senang...tp kali ni aku x wat merah&putih...aku ubah ckit jd kuning &koko....sesapa yg nk cuba resepi ada dibawah no.....


Bahan-bahan
Bahan-banan A:
1 1/2 cawan tepung gandum
2 s/b tepung beras
2 s/b tepung kastad/jagung
3/4 cawan gula
4 cawan santan
1 s/k garam

pewarna merah
Cara Memasak
1. Gaulkan semua bahan A dan tapiskan.
2. Bahagikan adunan pada 2 bahagian.
3. Masukkan pewarna merah dalam 1 bahagian adunan dan biarkan warna asal/putih dalam 1 bahagian lagi.
4. Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang yg akan digunakan.
5. Masukkan 1 senduk adunan merah dan kukus selama 5 minit.
6. Lapiskan 1 senduk adunan asal/putih dan kukus semula selama 5 minit.
7. Lapiskan adunan merah dan asal/putih berselang seli sehingga adunan habis.
8. Sejukkan dan potong untuk dihidangkan.

4 comments:

Pn Kartini said...

Sedapla pulakkk...:):)
Tq utk resepi..:):)

pn-iena said...

slm ieta....

wahh lama tak pekene kuih lapis...nampak best jer tu.. hehehe yummy =)

PUTERA2PUTERI said...

salam kak pn kartini...
coba la ye...senang je kan....

salam pn-iena....
coba la resepi pun mudah dan senang je...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

dah lama tak buat kuih ni..pnah buat n3 gak pasal buat niy...

kita buat pon kaler coklat tp + putih..
merah xde..hehehe..