klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Friday, January 8, 2010

kopok lekor...made in penang

salam dan selamat pagi.......
nyamannya cuaca ari ni no.....alhamdulilah....la dah ari jumaat no....sat je kan masa berlalu...ha ari ni ieta bekpes kopok lekor...hehehehe pelikan...x pernah dibuat org pun......bos oder nk makan nasi goreng .....ieta pun tinjau2 la lam esbox...apa yg ada tuk dicampoq ngan nasi goreng tu.........tetiba ternmpak 1 tupperware......apa tu........la kopok lekor la....makoiiii terlpnya ieta...kopok ni ietawat
2@3 ari lepas.....pas masak je terus buh lam esbox...terlp terus......belom rasa lgpun......sekbek la ok lg...........resepi ni ieta mintak kt lyana masa lik kg ari tu......kira ni percubaan ieta yg ke2 la...masa kt kg aritu dah wat dah....sedap sangat...tp xleh la nk lawan kopok lekor dari kelantan dan ganu tu.......yg ni versi penang punya......hehehehe...korang jangan dok heran lak nape la kopok tu berbagai saiz.....ya la banyak tangan kan......ieta dan askar2 kt umah ni la.....ank2 ni pantang je ibu masuk dapoq..laju je nk tolong....tolong tu sat je....nk sepah tu yg lmnya....
ank2 ni bab main ngan tepung depa cukup suka......ok lah no....ieta nk settle keje yg tertinggal ckit lg tu no.....layan je la no.....

ha yg ni siap digoreng...panaz lg..ada sesapa nk rasa...jemput la ...jangan dok malu2 pulak........

tinggal yg je lg....leh la goreng petang ni lak.....korang jangan dok tenung lm2 tau....kang pinau lak mata tu....
--------------------------------------------------------------------------------

BAHAN2NYA
ikan selayang/ kembung (kite guna tune in oil, 2 x 185gram)
1kg tepung ubi/kanji
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
Garam secukup rasa
Perasa
Air

CARANYA
Asingkan isi ikan dari tulang.
Kemudian blender isi ikan bersama sedikit air. Terpulang samada nak blender kasar atau halus kemudian tuang kedalam bekas.
Masukkan sedikit garam, perasa, serbuk penaik dan tepung. Gaul sehingga tidak lekat pada tangan. Kalo lekat, tambah tepung kanji lagi. Adunan jangan terlalu keras dan jangan terlalu lembik. Sedang² ler asal boleh uli…
Sapukan tangan dengan sedikit minyak. Ambil sedikit adunan dan hempaskan ke atas meja bersih agar adunan mampat dan lembut Barulah uli bentuk memanjang.
Dalam periuk, didihkan air bersama sedikit minyak agar keropok lekor tidak lekat antara satu sama lain. Kemudian masukkan keropok lekor tadi. Keropok lekor akan terapung di permukaan air apabila dah masak.
Bila dah timbul angkat dan tos. Sejukkan dan potong ikut citarasa memasing. Goreng dan siap untuk dihidangkan.

7 comments:

indahhouse said...

Salam kak ieta,
tak, tak tenung, terus ngap jer kak. sonok tu homemade punya, siap getel ngan anak-anak lagi. seronok tuh

Watierman said...

Ha...ikan mahal2 sekarang ni sempat lagi wat kopok ya Ieta...Akak beli siap jer...ada sikit lagi kat peti..wat goreng minum petang tuk anak2!..Rajin ya Ieta buat!..Lyana ni apa hal?? Azam baru erk?

Fa'e said...

ieta.... nak jugak kopok leko tu.... dh lama x merasa nih! nak buat sendirik malas... k fae rasa kalo k fae balik sana pon mmg lagi malas la....mau pi beli kat pasar malam je! kihkihkih

PUTERA2PUTERI said...

salam nur....
ooo dah rasa ke..cam na ok x???sungguh bagai no....seronok punya pasai la .ada yg besau..ada yg kecik,,ada yg herot petot...dan macam2 lg la.....pa pun syoq sangat leh wat sendiri.....

PUTERA2PUTERI said...

hai akak....
ha ikan la ni memng mahai giler...tp nk makan punya pasai kena la wat gak kan....kan pa ieta ni klu benda yg br nk belajaq memang x sabaq nk wat..heheheheh

PUTERA2PUTERI said...

kak fae............
meh la masuk pekena yg ni dulu...nnti lik mai leh la pekena puas2 lak.....harap2 nnti kita leh jumpa no......

mamawana said...

bestnyer resepi kopok lekor ni. Saya mesti pilihhhhh.............. tq4 sharing