klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Monday, January 11, 2010

tak makan pun tak mati....makanlah yg lain....

operasi selama lima tahun terbongkar
kepala batas...............
jika anda penggemar makanan berasakan bebola ikan,wajar siasat semula kaedah pengeluaranya untuk mengelak termakan benda haram.ini kerana sebuah kilang disini yg mengeluarkan makanan tersebut sejak lima tahun lalu dikesan mengcampurkan daging dan perut babi bersama isi ikan dan tepung untuk membuat bebola ikan.....malah kumpulan wartawan yg menyertai serbuan kekilang itu bersama 20 pegawai penguatkuasa jabatan kesihatan negeri pulau pinang[JKSPP] turut terkejut apabila melihat sebuah periuk besar berisi minyak masak yg dipercayai digunakan berulang kali untuk menghasilkan produk makanan di situ..........lebih menjijikan apabila minyak masak itu yg ditempat didalam periuk diluar kilang....sudah bertukar rupa menjadi hitam serta likat seperti minyak pelincir kenderaan.....

ideris mohamad menunjukan minyak masak kitar semula yg sudah bertukar menjadi hitam tetapi masih digunakan di kliang membuat bebola ikan dikepala batas pulau pinang....

ternyata serbuan yg diketuai ketua unit Inspektorat dan perundangan JKNPP...ideris mohamad bakal membuka mata ramai pihak terutama penggemar berasaskan bebola ikan dan golongan peniaga mengenai status kebersihanya......tindakan pengusaha kilang ini dengan menyimpan perut dan daging babi bersama bahan mentah lain termasuk ikan didalam satu peti penyejuk...memang nyata salah...;alasan mereka daging berkenaan adalah untuk kegunaan para pekerja..... tidak masuk akal kerana kuantiti bahan yg disimpan itu terlalu banyak dan hasil siasatan mendapati memang mereka mencampurkan daging babi itu untuk membuat bebola ikan...;;




jelas ideris produk dari kilang berkenanan dipercayai dipasarkan secara meluas khususnya seberang perai hingga meliputi kulim dan beberapa kawasan lain......
menurut ideris kilang itu pernah diserbu setahun lalu dan diarah tutup selama dua minggu atas kesalahan terlalu kotor....namun serbuan semlm membuktikan...tidak banyak perubahan berlaku....justeru pihaknya telah merampas semua bahan makanan di kilang itu yg di anggarkan bernilai lebih RM300,000 selain pengambilan simple produk untuk ujian.....
jelas ideris jika sabit kesalahan,pengusaha kilang boleh didakwa syeksen 13B semalam.Akta M akanan 1983 kerana memproses makanan tidak mengikut spesifikasi dengan denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak lebih lapan tahun...kilang itu juga diarah tutup selama 14 hari



awas;JANGAN MAKAN LAGI FISHBALL,NUGGET,KALAU ANDA TIDAK TAHU ASAL USULNYA\SIAPA PEMBUATNYA....TERUTAMANYA DIPASAR MALAM...NASIHAT BUAT KAWAN2 SEMUA....STOP TERUS MAKAN FISHBALL......TAK MATI PUN KALAU X MAKAN.....

7 comments:

Syuhada Kamal said...

tq k.ieta for this info.memang elokla dijauhkan coz cam ade unsur was2..memang betul, tak mati pun kalu tak makan kan..bnyk lg bende lain bleh dijadikan makanan..:)

E-na Zarina said...

alamak aiiii!!! kena buat sendiri baru terjamin kan!

idayusof. said...

Baru2 ni akak mula suka makan yong taufu.Alamak.....Bila baca entri ni rasa geli,loya eeeee.
Thanks for the info.
Betul tu,tak makan bukannya mati pun....

zarin said...

buat snediri la gamaknya...anak zarin yesuka sgt mkn fishball..
eh, camner nk buatnya ?

Watierman said...

Kan semakin bijaklah para ibu tambah ilmu di dada....tambah kerja...hehehe..gentel2 fishball pulak dah...TQ Ieta for info!!!

miemiey said...

sekarang ni ssh yg nk cari mkanan yg betul2 halal..agaknya kat terengganu ada tak cam tu..takut jugak ank mmg gemar nuggt..fishball..mekaceh info ni yee,,,

PUTERA2PUTERI said...

ieta to syuhada,Ena zarina,kak idayusuf,zarin,kak watie dan miemiey...
terima kasih coz kalian semua sudi memberi komen tentang info yg ieta paparkan...semoga lepas ni kita akan berhati2 lg untuk memilih makanan tuk anak2 mahupun family kita...kerana apa yg kita makan akan menjadi darah daging kita dan akan tetap mengalir dalam diri kita....klu halal tu alhamdulilah la...klu x!!!!!!...oleh itu...lepas ni apa yg nk makan tu klu leh buat tu...buat la sendiri klu x cari yg betoi2 halal dan bersih buatanya.......ayaq tangan ibu...besaq pahalanya kan....