klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Monday, January 25, 2010

mee kuahsimple dan cucuq kacang .......

salam dan selamat pagi kawan2 semua....
N3 ni sepatutnya di N3kan kemarin.....tp atas sebab yg x dapt dielakkan....maka pg ni br leh wat N3...ha jangan sapa dok gelak lak nengok mee kuah tu....sebenaqnya....ieta dok lapaq mee kuah....nk wat bahan2 x cukup....yg ada lam esbox...taugeh,udang,dan teloq je....last sekali boss kata wat p la x ckup bahan2 pun....janji leh makan...maka terjadinya mee kuah x cukup bahan tu.....nasi lak kn masak gak....tp ari ni ieta wat ati masak kicap pedas,teloq dadar dan perut ayaq asam.....tp tu la...lp lak nk snap gambo....ya la..pas masak je..terus pulun makan.....layan je lah no.....

MEE KUAH YG SIMPLE JE KAN....MEMANG BETOI2 SIMPLE KAN

JANGAN DOK TENUNG LAMA2 TANG CUCUQ KACANG NI...HEHEHEH TERMALU LAK....WAT X JD LA...NAPE X MERUTU LAK TEPUNG TU????HUDOH BEBENOR LA UPA CUCUQ TU NO[tau x pa]X NMPAK CAM CUCUQ KACANG PUN NO....HENTAM LA LABU...APA YG PENTING LAJU JE MASUK PERUT..........
resepi ni dari kak atie[azatie sayang]akak ieta copy resepi ni tau...halalkan lah no...MAKACEH BEBANYAK NO......
~Bahan-bahan~
*1/2kg kcg hijau
*2000ml cwn air
*11/2 cwn gula pasir
*1/2 biji kelapa parut(putih saja)
*2 sdm tepong gandum
*1 cwn tepong beras
*1 cwn air
*1 sdk garam
*1 sdk serbuk kunyit
*minyak utk mengoreng

Cara-cara:
1.kacang hijau direbus dgn 2000ml air hingga empuk & kering airnya.
2.masukkan gula pasir,kecilkn api & kacau perlahan-lahan hingga agak kental...proses nie kena hati2 kerana ia akan meletup2(jd jgn besarkn api!)
3.kemudian masukkan kelapa parut & 2 sdm tepung gandum.gaul rata & sejukkan.
4.dah sejuk,ambil sdkt adunan...bulat-bulatkn & tekan leper..buat hingga habis.
Bahan Tepong:
1.satukn tepung beras,1 cwn air,serbuk kunyit & garam...kacau sebati.
2.panaskn kuali & tuang minyak...bila minyak dh panas,celupkn kacang tadi.pastu balik-balikan biar masak sekata.
3.bila dh nampak garing & brwarna kecoklatan....
angkat dan boleh dihidangkan.....

2 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Salam Ieta.Tq sudi jenguk Akak...sedap nya...baru baik sakit ni kemaruk jer nampak semua nak bedal...!

mie said...

sedap tu...
besar2 udang tu....
ni dh terliur ni..
hahahhaa