klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Monday, November 9, 2009

pak choy special & daging goreng halia....

salam semua..............
wah tajuk cam raya cina lak no..hihihih...menu ari ni ha yg tu la...pakchoy goreng bersos tiram,daging goreng halia dan ikan goreng.....resepi pakchoy tu aku cedok kt MYR...empunya .......alamak terlupa lak....ampun ye tuan punya resepi...sedap,senang dan simple je......sapa nk join angkat tangan....ooiiii ramainyeeeeeee[ramai ke hihihihi]sila la masuk no....layan je lah....................



[tuan punya resepi::::berrystrawberry]
Bahan-bahan ( 2 orang )
Utk basuh sebelum potong;
1 bekas air
2 sudu besar minyak masak
Bahan utk masak ;
- 2 sudu kecil minyak masak/zaitun -
- halia (sebesar ibu jari)dipotong/racik halus
- 2 ulas bawang putih diracik halus
- 5 sudu besar sos tiram (ikut rasa)
- gula secukup rasa
- 1/2 cawan air
Cara-cara Bersihkan sayur tersebut dan rendamkan ia sekejap dalam bekas yang berisi air dan dicampurkan dengan minyak masak (spy sayur kelihatan segar ketika dimasak dan mengelakkan zatnya hilang)
Panaskan minyak dan tumis halia serta bawang putih sehingga naik bau
Masukkan sayur tersebut dan kuali tersebut ditutup dengan penutup (stir-fry). Biarkan selama 3 minit.
Kemudian, masukkan gula (secukup rasa) dan air. biarkan selama 3 minit.
Akhir sekali, masukkan sos tiram dan tepung jagung yang telah dicairkan. Biarkan jap dalam 3 minit.
Ok, dh siap utk dihidangkan....

6 comments:

LyanaSyaZam said...

sedap pak choy tu..lyana makan kat umah MIL adk ipaq rajin buat,meh daging sikit nak mkn ngan nasi

reen said...

akak..nk resepi msk pak choy tu..
x pnah msk la..huhuhu..adik ipaq rajin ar wt...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

nak jugak tapi skang ni weekday mud 'mengdietkan' badan...

masa cuti-cuti leh cuba..

PUTERA2PUTERI said...

oooo lyana pun suke gak ke...pak choy ni kira peberet kitaorg la.....boleh..sat gi ieta gi antaq no....


reen......
ok nnti akak tempek no....ha pas ni leh la wat sendiri no....


azrina..........
ha pas ni coba tau...hihihihi..nnti ieta gi antaq vitamin R sama no

Watierman said...

Ieta...Akak tak pernah makan Pak Choy tu...jakun nya !!!

Bagi sepokok nak rasa dulu!!Boleh tak?>??

PUTERA2PUTERI said...

akak..........la x pernah makan ke..ciannya..ok lah ambik la sepiring....akak kena coba tau...sedap woooooooooo..peberet ieta n boss tau....