klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Friday, August 7, 2009

ayam bakaq & kopok gunting....

salam.....la dah petang br leh nk tempek ....td bizi ckit la...pa pun tima kasih kepad semua tetamu ari ni.....menu tok lunch ari ni ayam bakaq dan gandinganya kuah kicap,......sebelum aku terus nulis...aku nk mintak maap bebanyak kt kak watie.....coz aku tukaq nama ckit la......kuih gunting...tp aku tukaq kopok gunting.......sowi no akak...cam ni cita nya......ank2 dok tanya ibu masak apa tu......aku pun jawab la kuih gunting.....laaaaa bukan kuih la kopok ...klu kuih tu lembut.... ni macam kopok je...jd kopok la...apa la ibu ni x tau...ha sapa nk jawab....kan dah terkena....oleh itu aku pun tukaq nama dari kuih ke kopok...ank2 suka makan.....termasuk la ibu & abah nya......ari ni aku wat banyak ckit ...ya la x sedaq dok makan dah nk abissssss....ari ni jiran sebelah bagi daun kari[karipole]banyak gak la......la nk wat pa leh ngan daun ni...nk wat gulai pun x abisssss...dari dok kering baik aku wat kopok gunting...leh makan sekali ngan daun.....sedap ranguppppp......sekali ngan jiran pun wat kopok gunting sama.....sowi akak ieta bg resepi akak dekat jiran ieta tu......
korang layan je lah gambo2 dibawah tu no.....ha sesambil dok baca2 tu leh la makan kopok gunting tu......silakan rasa......

Photobucket
****aku posing ayam je la...kuah kicap x yah la...korang pun dah tau kan kuah kicap tu cam na.....

***cara2 nk wat kopok gunting**

Photobucket
**yg ni br je siap uli...bg rehat sat.....
Photobucket
**yg ni lak br pas wat bulat2 senang nk canai nnti[kata cikgu la]
Photobucket
**yg ni dah siap canai dan potong kecik2 ckit senang nk gunting......
Photobucket
**yg ni siap di gunting tunggu nk goreng je......

Photobucket
**ha yg ni tunggu apa lagi makan laaaaaaaa......mmm kruppp krapppp kruppp krapppp.......................


**bahan2

1 cawan tepung gandum
4 tangkai cili kering dikisar jadi serbuk
1 sudu besar udang kering dikisar jadi serbuk
1/2 sudu kecil jintan manis dikisar jadi serbuk
1/2 sudu kecil jintan putih dikisar jadi serbuk
secubit garam
1 sudu besar minyak masak
110-120ml air (campurkan sikit2...)
sedikit daun kari untuk gorengan (optional)
minyak untuk menggoreng secukupnya


Caranya:

Blend bahan2 untuk dijadikan serbuk
Tuang bahan kisar kedalam tepung
masukkan garam dan minyak dan gaulkan
Masukkan air sedikit demi sedikit....sampai adunan kenyal
Adunan akan jadi macam tepung nak buat kulit karipap
Akak buat bola2 kecil untuk mudah mencanai
Kemudian canai nipis2...& panjang
taburkan tepung agar permukaan agar tidak berminyak dan mudah melekat
potong nipis menggunakan pisau atau boleh juga di gunting
ulang proses mencanai dan memotong sampai selesai
pastikan tabur tepung agar hasil yang telah dipotong tidak melekat
Goreng dalam minyak yang banyak dengan sedikit daun kari (tambah aroma)
Bila dah garing angkat dan sejatkan
Siap untuk dimakan

3 comments:

Watierman said...

Alhamdulillah...dah dapat pahala tu...bila ilmu tu tersebar ke seluruh pelusuk alam...akak redho ieta...bagus2....murid2 yang rajin...cikgu jer yg malas...muahaaaaaahaaa!!

PUTERA2PUTERI said...

tima kasih lah bebanyak kt akak coz sudi kongsi ngan kawan2........insyaallah semoga akak & family dimurahkan rezeki.....

blogresipi said...

Ingat bulat2 comey tue cekodok... kueh gunting rupenye.. kite suke gak.. makan sambil tgk movie... kejap jer licin.. nak makan kat sini plak la..hhehe