klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Thursday, August 6, 2009

CARA MU..CARA KU...YG SAMA....

alhamdulilah....sempurna sudah aku berpuasa tok ari ni.....cam na ngan esok......tungguuuuuuuu........bebuka tadi lauk yg sama gak la....malas aku nk masak 2 kali...pg tadi aku masak banyak siap2...jg dekat nk bebuka td cuma panas kan je...ptg td bermula lah kelas masakan ku.....aku wat kuih cara manis...resepi cedok kt MYR la...empunya junjs11.....senang sangat...sebelom ni klu nk makan tunjuk je.....tp pas ni dengan bangganya aku wat sendiri......bangga woooooooo........ml2 tu aku ikut resepi tu la....boleh 12 biji je....mmmm abg long rembat 3 ketoi......tu lom abg ngah dan baby lg.....x leh jd ni nnti x sempat la aku nk rasa...jd aku wat lg 1 adunan lebih......ha leh la bg kt jiran2 merasa ayaq tangan aku........[sowi junjs....ieta copy resepi].......

Photobucket
**** yg ni tok aku berbuka....sebelom berbuka td.....rasa cam x cukup je....tu la org kata jangan tamak......
Photobucket
*** yg ni posing dulu sebelom bg kt jiran2.......

Bahan-bahan ( dalam 12 biji )
100gm tepung
200ml santan sederhana pekat/susu segar[ieta guna santan je]
1 sudu besar jus pandan (ieta guna jus pandan]

garam
beberapa titik pewarna hijau
gula sebagai inti


Cara-cara:


Campurkan tepung, santan, telur dan garam. Kacau rata. Kemudian masukkan jus pandan dan pewarna hijau sedikit. Jika terlalu berketul, tapis.
Panaskan
acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan 1/2 sudu teh gula atas setiap satu kuih dan tutup acuan sebentar.
Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje..


~selamat mencuba~

2 comments:

Watierman said...

Salam Ieta...akak baru dok ingat nak buat pagi tadi.....kalau tak sama menu kita kan?...Akak try yang ieta jer lah...ada lagi tak?

PUTERA2PUTERI said...

salam akak....ada lagi...cuba la rasa...tp ieta x le pandai cam yg dok jual tu....boleh la setakat nk makan anak beranak...heheheh