klik tau..jangan nengok je....nanti akan di klik balas

pengikut blog ni.....

Thursday, August 6, 2009

SUTUN GORENG KUNYIT BERPERISA TOMYAM.....

salam...ha ambikkkkkk tajuk berjela2....heheheheh ari ni aku posa ...hai lg bapa ari je lg kita nk sambut ramadhan al mubarak.....sat je dah nk posa balik...leh kerana ari ni aku posa....jd aku wat yg len ckit la.....sutun tu mula2 wat goreng kuyit je...tetiba ternampak kuib tomyam ada lg 1...jd aku bubuh lam sutun tu...tu yg berperisa tomyam tu.....tp aku x bapa pasti sangat la berperisa tomyam ke x....apa pun kn tunggu tukang rasa sat gi la.....

Photobucket

bahan2:

1\2 kilo sotong[dipotong dan dibersihkan]
2ulas bawang merah[dimayang]
1 ulas bawang putih[dimayang]
1 ulas bawang besar[dipotong bulat]
1biji buah tomato[dibelah 4]
sedikit air asam jawa
1camca besar soso tiram
2 helai daun limau purut[dikoyak]
kuib tomyam 1
cili merah
kunyit dan garam

cara2:
gaul sotong bersama kunyit dan garam....
panaskan minyak..tumis bwng putih&bwng merah...
apabila agak layu...masukkan sotong,soso tiram dan jugak daun limau purut
apabila sotong separuh masak..masukkan kuib tomyam,air asam jawa
dan buah tomato...klu agk kering masukan sedikit air saja....
akhir sekali masukkan bawang besar dan cili merah...suaikan rasa....
angkat dan hidang bersama2 nasi putih....
~selamat memcuba~

2 comments:

mila said...

kak ieta..
cam best ja.. teringin la pulak.. balik nak cari sotong la..

PUTERA2PUTERI said...

mila..
cuba la....pas tu jngn lp antaq kt kak ieta semangkok tau.....